Vroeger en nu…

Creative Coding is a process, based on exploration, iteration, reflection and discovery,
where code is used as the primary medium to create a wide range of media artefacts?

Mark Mitchell and Oliver C. Bown

Inleiding

Generative Design is een fascinerende samensmelting van kunst en technologie, waarbij algoritmen en code worden gebruikt om visuele composities te creëren. Deze kunstvorm heeft zijn wortels in de vroege dagen van computerkunst en blijft een relevant en evoluerend veld.

De Vroege Jaren

De wortels van generative design kunnen worden getraceerd naar de jaren ’60 en ’70, toen computers nog in hun kinderschoenen stonden. Kunstenaars als Vera Molnár en Manfred Mohr begonnen te experimenteren met plotter tekeningen, waarbij ze algoritmen gebruikten om abstracte vormen te genereren.

Vera Molnár

John Whitney en het begin van Generative Design

John Whitney was een Amerikaanse animator, componist en pionier op het gebied van computeranimatie. Hij was een van de eersten die de potentie van computers zag om niet alleen wetenschappelijke problemen op te lossen, maar ook om esthetische en artistieke creaties te genereren. Hij gebruikte een aangepaste anti-luchtdoelraket analoge computer uit de Tweede Wereldoorlog voor zijn vroege werken.
Zijn experimenten met computer graphics in de jaren ’60 en ’70 hebben de weg vrijgemaakt voor de generatieve kunstenaars van vandaag.

Fractals en Natuurlijke Patronen

In de jaren ’80 bracht de wiskundige Benoît Mandelbrot de concepten van fractals naar voren, die een enorme impact hadden op generatieve kunst. Kunstenaars zoals Jonathan McCabe werden geïnspireerd door de complexiteit en schoonheid van natuurlijke patronen, wat leidde tot werken die de natuurlijke wereld imiteren of erop reageerden. 

Bekijk zeker op Netflix de documentaire Clouds are not Spheres.

 [Clouds Are Not Spheres | Trailer | Available Now]

De Opkomst van Processing en p5.js

In het begin van de 21e eeuw kwamen er programmeertalen en bibliotheken zoals Processing, opgericht door Casey Reas en Ben Fry, en later p5.js, ontwikkeld door Lauren McCarthy.

Deze tools maakten het voor kunstenaars en ontwerpers gemakkelijker om te coderen en openden de deur naar een nieuwe generatie van Creative Coding.

Wat maakt Generative Design zo uniek?

In tegenstelling tot traditionele kunstvormen, waarbij de kunstenaar volledige controle heeft over elk aspect van het werk, gaat het bij generatieve kunst om het creëren van een systeem of een set regels die de kunst produceert. Dit kan variëren van eenvoudige patronen en texturen tot complexe fractals en dynamische animaties.

Je maakt niet langer één affiche, maar een systeem om duizenden unieke affiches te maken. 

Live coding op de algorave

Live coding is een fascinerende subcultuur binnen de wereld van Creative Coding.

 In performances coderen kunstenaars in real-time om visuele of auditieve ervaringen te genereren, vaak begeleid door live muziek. Het scherm van de kunstenaar wordt meestal geprojecteerd voor het publiek, zodat toeschouwers het creatieve proces van begin tot eind kunnen volgen. 

Dit voegt een laag van transparantie en interactiviteit toe die zelden wordt gezien in andere kunstvormen. Bekende platforms voor live coding zijn onder andere TidalCycles voor muziek en Hydra voor visuele kunst. Evenementen zoals Algoraves combineren live coding met rave-cultuur, waarbij kunstenaars en publiek samen een meeslepende, collaboratieve ervaring creëren. 

Het fenomeen van live coding daagt traditionele noties van performance en kunst uit en biedt een boeiende kruising van technologie, creativiteit en gemeenschapsvorming.

BYOB

Op Bring your own Beamer evenementen tonen digitale kunstenaars hun werk op hun eigen beamers. In elke grote stad is zeker een plaatselijke versie van BYOB.

In Gent is het vooral Nerdlab die de drijvende motor is achter dit evenement [https://nerdlab.be/byob].

[Aftermovie Bring Your Own Beamer Ghent ’22]

DEMO festival 

Het jaarlijkse DEMO festival (Design in Motion) is een terugkerend project dat de wereld in stilte aan het bestormen is ! Voor één dag worden alle publieke reclameschermen in het straatbeeld geclaimd als tentoonstellingsruimte voor Creative Coders.
DEMO vult elke stad met kleurrijke, verrassende en bewegende creaties!


De bezieler van DEMO is [Tim Rodenbröker].

Foto: [Fionn Breen].

Conclusie

Generative Design is niet alleen een kunstvorm maar ook een verkenning van de mogelijkheden en implicaties van technologie. Het werk van de grote pioniers blijft een inspiratiebron en fundament voor hedendaagse kunstenaars en ontwerpers. In een wereld die steeds meer door technologie wordt gedreven, blijft Generative Design een relevant en uitdagend domein dat de grenzen van creativiteit en programmering verlegt.